Personal Use Only

Het mooie van dit ontwerpers vak is het grote aanbod van gratis lettertypes. Elke ontwerper kent de websites die via hun wekelijkse updates een overzicht geven van hun gratis aanbod van illustraties, Royalty Free foto’ s en lettertypes. Niet zonder eerst voorbij te moeten scrollen langs de aanbiedingen en bundels ter verkoop natuurlijk.

Na het passeren van deze RF beelden, die in negen van de tien gevallen onbruikbaar zijn omdat ze buiten een op maat gemaakt concept vallen, vindt men er altijd wel enkele parels. Vaak zijn het script letters, alleen bruikbaar voor headings.

Niet altijd wordt er duidelijk aangegeven wat de licentie qua gebruik is van het font. Of deze  voor  Personal Use Only of ook te gebruiken is voor Commercial Use. Sommige opdrachtgevers zijn niet bekend met de betekenis van deze licenties.

Een bedrijf waar ik eens een bespreking mee had voor een opdracht die voorheen zijn eigen uitingen maakte had geen idee van de betekenis Personal Use. Voor een reclamebord bij het voetbalveld dat hij mij wilde laten ontwerpen kwam hij zelf met een lettertype aanzetten naar zijn smaak. Het was een font voor Personal Use Only maar omdat het voor gebruik was van zijn eigen bedrijf meende hij het vrij te mogen gebruiken zoals hij dat altijd al had gedaan.

“Hoeveel commerciëler kan een reclamebord nog worden?” vroeg ik hem.

 

Opmerkelijk is te noemen dat ik vaak  na het verschijnen van de nieuwsbrieven met deze gratis goodies de fonts voorbij zie komen in tal van reclames.

Wordt het imago van ’s Neerlands bedrijvigheid bepaald door het aanbod van gratis lettertypes door vaak jonge onbekende typografen die hun ontwerpen graag terugzien in reclame uitingen?

Het zou in ieder geval zeer goed passen in de Hollandse ondernemersgeest waar men

graag voor een dubbeltje op de eerste rij zit. Of bij de ondernemer die gewoonweg de licentie

naar zijn eigen hand zet.

Reactie schrijven

Commentaren: 0